جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Obsessive man laying on grass, perfection

غلبه بر کمال گرایی

غلبه بر کمال گرایی

کمال گرایی (perfectionism)، در بسیاری از مواقع، باعث گرایش فرد به سمت رفتارهای اجتنابی میشود؛ اعمالی که به منظور کاهش یا فرار از اضطراب در یک موقعیت خاص، انجام میشوند.

یکی از معمول ترین دلایل اجتناب در افراد کمال خواه، ترس از شکست است؛ که این ترس اغلب بر اساس پیش بینی های منفی و انتظار بدترینها توسط فرد، شکل می‌گیرد. فرد کمال خواه از بدترین نتیجه ممکن در عملکردش میترسد، و به جای آنکه خطر رو به رو شدن با ضعف هایش را بپذیرد، از احتمال مواجه شدن با آنها اجتناب می کند.

به این ترتیب، اجتناب، باعث از دست دادن فرصتهای ممکن برای محک زدن کارها و تکالیف مختلف، درس گرفتن از اشتباهات و ادامه دادن پیشرفت میشود.

اهمال کاری و موکول کردن دائمی کارها به زمانی دیگر، در واقع نوعی از اجتناب است که در افراد کمال خواه بسیار رایج است.
اهمال کاری اغلب به این دلیل اتفاق می افتد که فرد آنقدر درباره انجام بی عیب و نقص کارش مشغله ذهنی دارد که ترجیح می دهد شروع تکلیف را به تاخیر بیندازد تا مبادا در انجام آن کار با کوچک ترین نقصی مواجه شود.

رفتارهای اجتنابی و به تاخیر انداختن مداوم تکالیف در افراد کمال خواه، که با هدف دستیابی به عملکردی بی عیب و نقص انجام میشوند، با بالا بردن سطح اضطراب فرد، باعث نتیجه معکوس خواهند شد؛ به این صورت که، از دست دادن زمان کافی و انباشته شدن کارها و‌ تکالیف، میتواند باعث به وجود آمدن احساس درماندگی، شکست و ناامیدی از شروع کار در فرد کمال خواه شود.

غلبه بر کمال خواهی
شافران، اگان
نشر ارجمند

منبع: کانال دکتر علی نیک جو

Photo from: worshipmatters.com

آدرس کوتاه این مطلب:
Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا