شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوارض روان شناختی تک فرزندی چیست؟

? عوارض روان شناختی تک فرزندی چیست؟

#پرسش_و_پاسخ
#تک_فرزندی

❓پرسش:

با سلام خدمت استاد عزیز

من یک فرزند دارم و بسیار تمایل دارم که تنها همین یکی را داشته باشم اما چیزی که گاهی ذهنم را درگیر می کند نگرانی راجع به باورهای تک فرزندی است که بخش عمده اش را من قبول ندارم اما وقتی از کسانی که تک فرزند دارند که گاها افراد تحصیل کرده در حوزهٔ روان‌شناسی و روان‌پزشکی هستند درباره تجربهٔ فردی آنها سوال می کنم توصیه به داشتن دو فرزند دارند.

می خواهم از الآن بتوانم یک تصمیم درست بگیرم چه برای داشتن یا نداشتن فرزند دیگر؛

همچنین مقالات شما را دراین زمینه مطالعه نموده ام و کاملا موافق شما هستم.

✅ پاسخ #دکترسرگلزایی:

با سلام و احترام

باور به عوارض روان شناختی تک فرزندی مبتنی بر هیچ پژوهش و یافتهٔ عینی نیست، این باور یک باور فرهنگی است که از نظر تاریخی مبتنی بر پارادیم های دوران دامپروری بشر است و در حال حاضر نهادهای حکومتی از صدا و سیما گرفته تا آموزش و پرورش به دلایل سیاسی و ژئوپولیتیکی در جهت ترویج آن می کوشند. مردم کشور چین از نیم قرن قبل به دلیل سیاست های جمعیتی حکومت شان تک فرزند بوده اند، بنابراین پنجاه سال است که چینی ها خواهر، برادر، عمو، عمه، خاله، دایی و هیچ نوع عموزاده ای ندارند و هیچ یافته ای در دست نیست که نشان دهد چینی ها بیش از ایرانی ها یا عرب ها دچار اختلالات روانشناختی باشند.

این که فردی تحصیلات روان شناسی و روانپزشکی داشته باشد تضمین نمی کند که آن فرد کاملاً تفکر علمی داشته باشد و برخی از باورهای او مبتنی بر عُرف و عادت نباشند. در دانشگاه های ما جای درس های تاریخ علم، فلسفهٔ علم و تفکر انتقادی خالی است بنابراین رسوب تفکر عوامانه در فارغ التحصیلان دانشگاهی ما پدیدهٔ ناشایعی نیست. در مقالات «پوپولیسم» ، «روان شناسی و شبه روان شناسی» و «تا ندانی که سخن عین صواب است مگوی!» در این باره شرح داده ام.

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

همرنگ جماعت! – خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش؟

اگر مردم تصور کنند کار اشتباهی توسط اغلب مردم انجام می شود احتمال این که …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا