سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بحران کرونا و نحوه کنار آمدن با آن

بسیاری خواسته بودند که مطلبی در خصوص اینکه چگونه باید با این شرایط کنار بیاییم بنویسم و من قصد دارم در این باره مطالبی را توضیح دهم:
همه موجودات زنده از گیاه گرفته تا ما انسانها، دائما در حال متعادل کردن خود با محیط پیرامونمان هستیم که ژان پیاژه آنرا تعادل جویی نامیده.
در واقع این تعادل جویی از طریق رد و بدل اطلاعات درون و بیرون ما صورت میگیرد، بدین گونه که هر گاه اطلاعات یا دیتایی در ما(جسم یا روان) کم یا زیاد میشود ما با گرفتن یا پس دادن آن دیتا دوباره خود را به تعادل برگردانیم.
از کمبود آب بدن که ما با خوردن آن تشنگی را رفع کرده و به تعادل برمی گردیم یا هنگامی که یک ویروس اطلاعات غلط به سلولهای ما میدهد و ما دچار بیماری میشویم و با خوردن دارو آن اطلاعات را تصحیح می کنیم تا زمانی که دچار بحران روانی شده و اطلاعات ضد و نقیض خود را دسته بندی و منابعی که اطلاعات نادرست به ما میدهند را محدود می کنیم، همه و همه به منظور تعادل جویی است که از طریق رد و بدل اطلاعات حاصل می شود.
هجوم اخبار پیرامون ما، همچون هجوم افکار در فرد وسواسی یا افسرده، اطلاعاتی هستند که به ما وارد و می توانند تعادل ما را به هم بزنند که ما آنرا به شکل هایی همچون احساس غم، خشم ، ناامیدی، ترس و…. تجربه میکنیم.
کنترل ورودی این اطلاعات، تحلیل و دسته بندی و خارج کردن آنها از طریق هیجان، سه مرحله ای هستند که برای به تعادل رساندن ما فعال میشوند.
تسلط و آگاهی به این سه مرحله (ورود، تحلیل و خروج) میتواند در کنترل حال جسمی و روانی ما بسیار کمک کننده باشد.
در چنین شرایطی که هجوم اطلاعات ذهن ما را لبریز میکند، مهارت خود مراقبتی که چگونه از ورود اطلاعات غیر مفید و تسلط بر افکاری که حاصل تحلیل این داده ها هستند و چگونگی دسته بندی و نحوه خروج این اطلاعات، ما را بهتر به تعادل می رساند.
در خصوص ورود اطلاعات همانگونه که ما از ورود غذای فاسد به بدنمان جلوگیری میکنیم یا با بستن چشمهایمان در هنگام طوفان از ورود خاک و خاشاک به چشم محافظت می کنیم یا هنگامی که چاق شده ایم یا دچار بیماری هستیم، رژیم غذایی می گیریم و اجازه ورود هر چیزی به درون خود نمیدهیم، باید بیاموزیم و تمرین کنیم که از ورود اطلاعات به درد نخور و شاید مسموم که از طریق رسانه ها به ما داده میشود جلوگیری کنیم.
مثلا یک یا دو منبع خبری را انتخاب و صرفا برای گرفتن اخبار از همان ها استفاده کنیم یا اطلاعات پراکنده هر کانال یا صفحه و سایتی را بدون چک کردن منبع آن نپذیریم.
در خصوص مرحله ای که اطلاعات در ما پروسس و آنالیز میشود میبایست آگاه باشیم که از مخلوط شدن با دیگر اطلاعات موجود در ذهنمان خودداری کنیم.
مثلا اینکه این اطلاعات ورودی با چه اطلاعاتی مخلوط و ما را به کجا (آینده، حال یا گذشته) می برد.
در قسمت آخر دسته بندی و خروج این اطلاعات تحلیل شده است که چگونه این هیجانات را تخلیه کنیم.
آسیب زا ترین نوع تخلیه آن است که به شکل پرخاش به خود یا اطرافیان آسیب بزنیم که این خود از سوی دیگری تعادل ما را به هم خواهد زد.
میتوانیم هنگام تخلیه آنها، با تسلط به خود از بروز هیجانات آسیب زا که معمولا روابط ما را خدشه دار میکنند بپرهیزیم.
در قسمت های بعد تکنیک های کاربردی این ها را توضیح خواهم داد.

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

  🌟🌟 دوره آموزشی ارتباط فردی و زوج شامل 🌱 واکسیناسیون روانی ازدواج 🌱 خودشناسی …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا