جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونه با کودکان دستفروش رفتار کنیم؟ – سمیرا مهدوی

چگونه با کودکان دستفروش رفتار کنیم؟ – سمیرا مهدوی

چیزی نخرید!
بیشتر این کودکان را خانواده‌هایشان روزانه اجاره می‌دهند. پولی که به آنها میدهید و تمام کردن چیزهایی که دست آنهاست باعث نمیشود که آنها را زودتر به خانه بفرستند. به محض تمام شدن یک بسته چسب، بسته‌ای دیگر به او خواهند داد تا بفروشد.

بی‌اعتنایی نکنید!
نادیده نگیریدشان. بی‌اعتنا نباشید. راهتان را نکشید و نروید. شیشهٔ ماشین را بالا ندهید. این کارها باعث می‌شوند کودک دستفروش با تنفر از اجتماع رشد کند. صبور باشید و توضیح دهید که آن وسیله را لازم ندارید. خشونت به خرج ندهید. آن کودک روزی بزرگ خواهد شد و این خشونت را به جامعه بازخواهد گرداند.

برایشان دلسوزی بیهوده نکنید.
اگر کاری از دستتان بر نمی‌آید بی‌خود کودک را گیج نکنید. سوال بیهوده نپرسید که مجبور شود دروغ بگوید. آنها خانواده دارند اما مجبورند دروغ بگویند. نگویید «دوست داری بچهٔ من بشی؟» این‌گونه سخنان کودک را از لحاظ روانی آزار می‌دهند‌.

•• چه کاری از دستمان برمی‌آید؟

به آنها خوراکی دهید.
اغلب این کودکان سؤتغذیه دارند. برایشان خوراکی‌های مقوی بخرید و مطمئن شوید که آن را میخورند. مثلا بستهٔ کوچیک شیر یا موز، ساندویچ گوشت یا مرغ. نارنگی یا پرتقال. اگر به آنها پول دهید، ممکن است پول را از آنها بگیرند. چیزی به آنها بدهید که باعث شود بدنشان در این سرما مقاومت بیشتری داشته باشد و مریض نشوند. به آنها لباس ندهید، چون احتمالاً از آنها میگیرند و وادارشان میکنند با لباس کم در خیابان بمانند تا حس دلسوزی مردم را جلب کنند.

مثل یک فروشنده با آنها برخورد کنید.
اجازه ندهید از شما گدایی کنند. اگر  التماس می‌کنند، توضیح دهید که باید جنسشان را ببینید تا بدانید که آیا آنرا لازم دارین یا خیر. یادتان باشد که شما مددکار اجتماعی نیستید و در آن لحظه کاری هم از دستتان بر نمی‌آید، پس صبور باشید و سعی کنید تا لااقل مثل یک انسان محترم با کودک برخورد کنید.

از کلمات مؤدبانه استفاده کنید.
این کودکان چیزی غیر از فحش و کلمات زشت و جمله‌هایی که مناسب سنشان نیست نمی‌شنوند. با آنها با احترام برخورد کنید تا همیشه در ذهنشان بماند که اجتماع دشمن آنها نیست.

با ١٢٣ تماس بگیرید.
نگویید که فایده‌ای ندارد، چون دارد! اگر میزان گزارشات مردمی در جایی بالا باشد، از بهزیستی تقاضای واحد جمع آوری متکدیان به عمل می‌آید. در حال حاضر بهزیستی این امکان را دارد که بتواند بعضی از این کودکان را به‌عنوان بدسرپرستی از خانواده‌هایشان بگیرد. (می‌توانید در گزارشتان بگویید که می‌ترسید از این کودکان سؤاستفادهٔ جنسی شود) آنها وظیفه دارند که گزارش شما را ثبت کنند.

سمیرا مهدوی
فعال اجتـماعی

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

نه تنها یک کودک نمی‌تواند ازدواج کند بزرگسالی که بلوغ روانی ندارد هم همین‌طور

یک کودک نمی‌تواند ازدواج کند بزرگسالی که بلوغ روانی ندارد هم همین‌طور – دکتر حسام …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا