سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فرزندان ما ناجی ما نیستند؟!

فرزندان ما ناجی ما نیستند؟!

اغلب می‌پنداریم فرزندی که خیلی به والدینش توجه دارد فرزندی نمونه و وفادار است ولی چنین نیست، واقعیت این است که وقتی فرزندی همیشه نگران شماست یعنی خودش یک آسیب دیدهٔ واقعی است که مسئول آسیبش شمایید!

یک والد خوب والدی است که ذهن فرزندش از او آسوده باشد و به فرزند توانایی و قدرت آسوده فاصله گرفتنِ را بدهد. وقتی فرزندتان از شما دور نمیشود وقتی همیشه نگران شماست وقتی تمام برنامه هایش را با شما تنظیم میکند نه نشانه وفاداری او بلکه نشانه آسیب خوردگی اوست.

توجه کنید وقتی مرتب با فرزندتان صحبت میکنید و در گفتگوها گوشزد می‌کنید که در این زندگی، چقدر سختی و عذاب کشیده اید چقدر رنج دیده اید و در واقع مرتب به فرزندتان القا میکنید که من قربانی این زندگی هستم و تو تنها چشم امید و ناجی من هستی. حالا او خودش را نجات دهنده شما تصور میکند و هیچ لحظه ای را برای نجات شما از دست نمیدهد، غافل از اینکه خودش تمام زندگیش را با نگرانی برای شما از دست میدهد.

در قبال رسیدگی و عشقی که به فرزندانمان میدهیم آنها را مدیون و بدهکار و ناامن نکنیم، به آنها کمک کنیم زندگی های مستقل و ذهن های آرام داشته باشند.

فرزندان ما ناجیان ما نیستند

جبران خلیل جبران در کتاب پیامبر میگوید: “فرزندان شما به حقیقت فرزندان شما نیستند؛ آنها دختران و پسران زندگی اند در سودای خویش آنها از کوچه وجود شما گذر می کنند اما از شما نیستند، اگرچه با شمایند، به شما تعلق ندارند. عشق خود را بر آنها نثار کنید، اما اندیشه هایتان را برای خود نگه دارید. زیرا آنها را نیز برای خود اندیشه ای دیگر است. جسم آنها را در خانهٔ خود مسکن دهید اما روح آنان را آزاد گذارید زیرا روح آنان در خانهٔ فردا زیست خواهد کرد که شما حتی در رویا نمی توانید به دیدار آن فردا بروید، ممکن است تلاش کنید که شبیه آنها باشید اما مکوشید که آنان را مانند خود بار بیاورید زیرا زمان به عقب باز نخواهد گشت و با دیروز درنگ نخواهد کرد.”

#فرزندپروری
#والدین
#سبک_زندگی

منبع: کانال نشر سایه سخن

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

دوره آموزشی فرزند پروری جامع ۲ تا ۱۲ سال

  💁💁‍♀️ دوره آموزشی فرزند پروری جامع ۲ تا ۱۲ سال شامل 🌱 فرزندپروری مقدماتی …

یک نظر

  1. سلام اقای دکتر
    خیلی ممنون از مقاله ی خیلی خوبتون.من اون فرزندی هستم که دائما نگران مادر و پدرم هستم و به جای اینکه اونها من را کنترل کنند بیشتر من انها را کنترل میکنم.اگر ممکن هست لطفا در مورد روش برخورد با این مشکل هم صحبت کنید.خیلی ممنون

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا