پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
چه کنیم خواب راحت‌تری داشته باشیم؟ (بی‌خوابی شرطی)

چه کنیم خواب راحت‌تری داشته باشیم؟ (بی‌خوابی شرطی)

چه کنیم خواب راحت‌تری داشته باشیم؟ (بی‌خوابی شرطی)

در نوعی از بی‌خوابی که آن را بی‌خوابی روانی- فیزیولوژیک یا شرطی می‌نامیم، شکایت اصلی افراد این است که راحت خواب‌شان نمی‌برد و سالهاست که این وضعیت ادامه دارد. حتی اشیاء تداعی کننده‌ی خواب مثل تختخواب و اتاق خواب نیز به محرک‌های شرطی‌ای تبدیل می‌شوند که بیخوابی را تحریک می‌کنند.این نوع بی‌خوابی عموما در همراهی با استرس یا اختلالات اضطرابی بروز میکنند.افراد عموما در طول روز عملکرد خوبی به لحاظ شغل و روابط بین فردی دارند (بر خلاف بیخوابی ناشی از اختلالات روانی) اما ممکن است خیلی خسته باشند.
فرد عموما از اینکه نمی‌تواند بخوابد نگران است و تلاش زیادی می‌کند که خوابش ببرد اما مدام نشخوار فکری دارد که نمی‌تواند هنگام خواب ذهنش را آزاد از فکر کند و اضطرابش به شکل‌های مختلف جسمی خود را نشان می‌دهد.
جالب است که این افراد در محیطی خارج از اتاق خواب و تخت خود راحت‌تر می‌خوابند و یا زمانیکه به خوابیدن فکر نمی‌کنند با توجه به اینکه عموما در این افراد بهداشت خواب رعایت نمی‌شود بنابراین رعایت موارد بهداشت خواب سودمند است.اگر تنشن عضلانی و نشخوار فکری آزاردهنده است استفاده از روش‌های آرام‌سازی کمک کننده است. و نیاز است که وجود اضطراب به‌وسیله‌ی روان‌پزشک مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

  • دکتر سعیده رئیسی
  • روانپزشک

Photo from: curejoy.com

همچنین بخوانید:

امروزه افراد بسیاری چه جوانان و چه در سنین میانسالی و سالمندی با مشکل اختلال خواب مواجه هستند.
علل بسیاری میتواند باعث بی‌خوابی شود از جمله‌ی آنها بیماریهای جسمی، بیماریهای روانپزشکی، بی‌خوابی‌های اولیه که برخی از کودکی با آن درگیر هستند و به سختی به خواب میروند.
در مواردی‌که با یک بیماری زمینه‌ای ایجادکننده‌ی اختلال خواب روبرو هستیم از درمان دارویی کمک می‌گیریم اما علت هر چه باشد رعایت بهداشت خواب می‌تواند به بهبود شرایط خواب کمک کند.

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

کودک شش ماهه‌ای که شب‌ها نمی‌خوابد و بدخواب است

کودک شش ماهه‌ای که شب‌ها نمی‌خوابد و بدخواب است سلام و خدا قوت پسر ۵ …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا