سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

در همایش خانه مسئولیت‌پذیری چه گذشت؟

اولین همایش خانه‌ مسئولیت‌پذیری با همکاری انجمن حمایت از حقوق کودکان و کلینیک حسام فیروزی و همراهی شهرداری تهران برگزار شد.

خانه‌های مسئولیت‌پذیری که شروع آن در کافه کودک باغ کتاب کلید خورد، با هدف آشناکردن والدین با مسئولیت‌پذیری و ارزیابی کودکان و والدین همراه شد. به این صورت که والدین با کودکان ۲ تا ۱۲ ساله خود به غرفه‌های مسئولیت‌پذیری مراجعه می‌کردند و توسط تیمی حرفه‌ای از روان‌شناسان مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند و در انتها آموزشی کوتاه می‌دیدند. این پروسه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌صورت رایگان انجام می‌شد و پس از آن وعده همایشی آموزشی در ۴ ساعت به خانواده‌ها داده می‌شد. همزمان با باغ کتاب، این غرفه‌ها در نمایشگاه مادر و کودک نیز برقرار شد و بیش از ۶۰۰ خانواده ارزیابی شدند.

پس از این ارزیابی و با نزدیک‌شدن به تاریخ اولین همایش خانه مسئولیت‌پذیری، خانواده‌ها برای بار دوم مورد ارزیابی قرار گرفتند تا علاوه بر بخش پژوهشی این پروژه، تاثیر آن آموزش چند دقیقه‌ای، مورد ارزیابی قرار بگیرد. این همایش ۲۸ مهرماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. همایشی آموزشی که با هدف آموزش مسئولیت‌پذیری و فرزندآوری مقتدرانه به والدین برگزار شد تا خانواده‌ها با جزییات بیشتری با این مسئله مواجه شوند و بتوانند با مصداق و فکت‌های لازم، تربیت مناسب را برای فرزندانشان انتخاب کنند. در واقع هدف این همایش این است که به والدین این مهارت داده شود تا بدانند هدفشان از فرزندآوری چیست؟

این همایش روز گذشته در ایوان شمس برگزار شد؛ در ابتدای این همایش محمد میرزایی، مشاور و مدیر حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که با این طرح همراه شده بود، درباره ضرورت مسئولیت‌پذیری در جامعه گفت و از این طرح استقبال کرد. پس از آن مژگان عباسی، نماینده انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیز درباره همراهی انجمن با این طرح و کلینیک دکتر حسام فیروزی و همچنین خلا مسئولیت‌پذیری در جامعه و آموزش آن به والدین نکاتی را یادآور شد. در ادامه این همایش، دکتر حسام فیروزی به تحلیل مسئولیت‌پذیری پرداخت.

مهندس محمد میرزایی، مشاور و مدیر حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران
مهندس محمد میرزایی، مشاور و مدیر حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران

فیروزی، مدیر این طرح در مهم‌ترین قسمت تحلیل‌هایش گفت: «کودک مانند یک بسته پستی است و این خانواده است که مشخص می‌کند کودک را به کجا بفرستد. در واقع کودک باید حس ارزشمندی داشته باشد و پایه اصلی مسئولیت‌پذیرشدن کودک بر همان حس ارزشمندی است. اگر هم بخواهیم کلی‌تر و در جامعه ببینیم، اصلی‌ترین نیاز جامعه ما که خلا آن حس می‌شود، مسئولیت‌پذیری است. به عبارت دیگر در فرهنگ ما جای مسئولیت‌پذیری به‌شدت خالی است. پدر و مادری که وظایفشان را ندانند، طبیعتا رابطه خوبی هم با کودکشان نخواهند داشت و انسانی که در این فضا بزرگ شود، طبیعتا احساس مسئولیت هم نمی‌کند.»

در بخش دیگری از این همایش، علیرضا صفایی‌فربه نمایندگی از خانم دکتر شهره کریم‌زاد و مهندس محمدرضا صفایی‌فر اسپانسر طرح خانه مسئولیت‌پذیری نیز درباره این خلا و همچنین اشتیاق برای تاثیرگذاری هرچند کوچک در این حوزه اعلام حمایت کرد. زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز به این موضوع اشاره کرد که در شهرداری تهران نیز دغدغه آموزش مسئولیت‌پذیری وجود دارد و برنامه‌هایی برای آموزش آن در نظر گرفته‌ایم. پس از این بخش، حسام فیروزی آموزش مسئولیت‌پذیری و فرزندپروری را آغاز کرد و در یک تایم یک‌ساعته مهم‌ترین نکات را با مصداق آموزش داد که در بخش‌های دیگر مفصل به آن پرداخته می‌شود.

 

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

  🌟🌟 دوره آموزشی ارتباط فردی و زوج شامل 🌱 واکسیناسیون روانی ازدواج 🌱 خودشناسی …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا