جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران: آزار جنسی کودکان “لایه‌ای پنهان اما واقعی” در جامعه

انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران: آزار جنسی کودکان “لایه‌ای پنهان اما واقعی” در جامعه

انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران از آزار جنسی شماری از کودکان در شوشتر ابراز تاسف و انزجار کرده و خواهان آموزش‌های لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی شده است.

پلیس ایران دو روز پیش به دنبال انتشار عکس‌هایی از آزار چندین پسر نوجوان در شوشتر اعلام کرد عامل آزار جنسی را بازداشت کرده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #تجاوز_در_شوشتر به این خبر واکنش نشان دادند و خواهان برخورد قوه قضائیه شدند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای گفته است این انجمن آماده است پرونده حقوقی کودکان آزار دیده را قبول کند.

این انجمن، آزار جنسی کودکان را “لایه‌ای پنهان اما واقعی” در جامعه خوانده و گفته است مواجهه با چنین پدیده‌ای، نیازمند “آگاهی‌ بخشی” است.

انجمن حمایت از حقوق کودکان گفته است “متاسفانه مسئولان بیشتر اوقات سعی در پنهان کردن” چنین خشونت‌هایی دارند.

به دنبال بازداشت عامل آزار جنسی به کودکان شوشتر، نیروی انتظامی در بیانیه‌ای این فرد را “مجرم سابقه‌دار” خواند و گفت این فرد “هفته گذشته به همراه دو همدستش شناسایی و دستگیر شده‌ است.”

متن کامل بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان در خصوص آزار جنسی تعدادی از کودکان در شوشتر

‎ آزار جنسی تعدادی از کودکان در شهر شوشتر موجب تاسف و تالم بسیار گردید. آزار کودکانی که در چرخه مناسبات سلطه‌گرایانه مردمحور به ابزاری صرف تقلیل داده می‌شوند، بسیار زجرآور است. شوربختانه آزارهای جنسی کودکان لایه‌ای پنهان اما واقعی در اجتماع است که به صرف نصیحت و توصیه و حتی مجازات مجرم اصلاح نمی‌شود، بی‌شک مواجهه با چنین پدیده شومی نیاز به آگاهی بخشی در خصوص این نوع خشونت دارد، خشونتی که عمیق‌ترین زخم‌ها را بر روح و روان کودک مورد تعرض وارد می‌نماید و اگر به درمان آن همت نشود این زخم تا پایان زندگی با اوست.

‎باری، نمایان شدن دوباره این زخم بر پیکره اجتماع، که گهگاه سرباز می‌کند و متاسفانه مسئولان امر بیش‌تر اوقات سعی در پنهان کردن آن دارند، ضرورت مواجهه منطقی و مبتنی بر آموزش‌های لازم در جهت پیشگیری از آن را بیش‌تر عیان می‌سازد، آموزشی که لازم است توسط نهادهای ذی‌ربط کشور به‌طور وسیع ارائه شود تا بتواند توان کودکان‌مان را در زمینه مراقبت از خویش ارتقا دهد.
از سوی دیگر، در سطح عمومی، نحوه روبه‌رو شدن با این ناهنجاری می‌بایست به گونه‌ای باشد که کودکان قربانی و خانواده آن‌ها، بتوانند به‌جای سرپوش نهادن، با رفتاری هوشمندانه به کاهش این‌گونه مناسبات کمک نمایند.
‎درخصوص واقعه تلخ تجاوز به تعدادی از کودکان شوشتری نیز علاوه بر گوشزد کردن لزوم برقراری امنیت و صیانت از جسم و روان کودکان مورد تعرض به مقامات قضایی و انتظامی ، لازم است به چند نکته توجه شود:

✅ نخست آن‌که بدانیم، این کودکان قربانی‌اند و نه مجرم یا مقصر؛ از این‌رو، نگاه به آن‌ها نباید سرزش‌آمیز باشد بلکه نیازمند نگاه حمایت‌گرانه‌اند. بدون تردید اگر چنین رویکردی در پیش گرفته شود، از این پس افراد نمی‌توانند به بهانه ریختن آبرو از کودکان چنین بی‌شرمانه از آنان سواستفاده کنند.
✅ دوم این‌که لازم است خدمات مناسب مشاوره‌ای و روان‌شناسانه برای التیام کودکان آزاردیده تدارک دیده شود.
✅ سوم، برای پیشگیری از تکرار چنین فجایعی، هم آموزشی عمومی لازم است و هم آموزش خود مراقبتی به تمامی کودکان.
✅ چهارم، با حمایت‌های حقوقی و قضایی مناسب از این کودکان می‌توان به آن‌ها و دیگرانی که در معرض این مخاطرات قرار دارند نشان داد که نظام حقوقی – قضایی پشتیبان آن‌هاست و به مجرمان نیز پیام داد که در این زمینه برخوردها بسیار جدی و قاطع خواهد بود.

در خاتمه، انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن اعلام انزجار از این واقعه تاسف‌برانگیز و ابراز همدلی با کودکان آزاردیده و خانواده‌های آن‌ها، آمادگی خود را برای به عهده گرفتن پرونده حقوقی تمامی کودکان مورد آزار قرارگرفته و انجام کلیه حمایت‌های حقوقی از آن‌ها و نیز حمایت های مشاوره‌ای و روان‌شناسانه و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی خودمراقبتی برای مربیان، خانواده‌ها و کودکان در جهت کنترل و کاهش آزارهای جنسی اعلام می دارد. بدیهی است انجمن خود را موظف به پیگیری موضوع تا حصول نتیجه مناسب در احقاق حقوق این کودکان می داند.

 

Photo from: jakpost.net

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

خطایِ…

🟥 اخراج بازیکن رم قبل از شروع بازی بخاطر خطای عمد روی یک کودک که …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا