سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

داریوش شایگان درگذشت؛ دم را غنیمت شمُریم

داریوش شایگان درگذشت؛ دم را غنیمت شمُریم

‍ #داریوش_شایگان، متفکر روشنفکر ایرانی متولد ۱۳ بهمن ۱۳۱۳ امروز ۲ فروردین ۱۳۹۷ در ۸۳ سالگی درگذشت.

✅ «مرگ برای آدم مدرن امروز همچنان یک مسئله است چون نسبت به آنچه با آن می‌آید ناآگاه است؛ اما می‌توان همه این نگرانی‌ها را هم کنار زد و خیّامی زندگی کرد و دم را غنیمت شمُرد. من به چنین نگاهی بسیار اعتقاد دارم و خیّامی‌ام.»

✅ بخشی از آخرین مصاحبه او: «نسل کنونی جوانان ایران، شعورشان از نسل مابیش‌تر است، زیرا در دنیای دیگری زندگی می‌کنند. مخصوصاً زنان ایرانی بسیار جهش کرده‌اند. باید اعتراف کنم شرمنده‌ام که نسل ما گند زد!»

✅ «همین حالا هم به مرحلهٔ آخر رسیده‌ام و خودم را آن سوی ساحل می‌بینم. شاید تنها آرزوی من که شخصی هم نیست این باشد که وضعیت مملکتم بهتر شود. ایران را دوست دارم و فکر می‌کنم مردم ما سزاوار تغییر شرایطند.»

✅ داریوش شایگان در گفتگو با مجله اندیشه‌پویا، تیر۹۳: «من فکر می‌کنم زندگی من پر و کامل بوده و من دیگر از دنیا طلب ندارم و هر چه را می‌خواستم گرفته‌ام. میدانم که خیلیها از زندگی و دنیا طلبکارند و از آن کینه دارند. این بیماری در روشنفکران زیاد است. اما من خوشبختانه به آن مبتلا نیستم.»

✅ داریوش شایگان: «موقعی که جوانی، اصلاً به مرگ فکر نمی‌کنی، فکر می‌کنی تا ابد هستی. پا که به سن می‌گذاری، مرگ را درک می‌کنی و می‌فهمی‌اش. از هفتاد به بالا می‌دانی که به سوی مرگ می‌روی. این است که حالا برای من مرگ رهایی است. پرونده بسته می‌شود و تمام!»

✅ #داریوش_شایگان: «مساله ما این است که ذهنیت ایرانی هنوز که هنوز است اسطوره‌ای است. برای همین هنوز بزرگ‌ترین متفکران مافردوسی، حافظ، مولوی و سعدی‌اند. انگارهمه جواب‌ها را قدما داده‌اند و انسان فرزانه امروز، تنها باید آن جواب‌ها را بیابد، پس ما آزادانه فکر نمی‌کنیم و مساله‌ای طرح نمی‌کنیم»

آدرس کوتاه این مطلب:
Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا