سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اثرات تبلیغات منفی فیلم «به وقت شام» بر روان کودکان

اثرات تبلیغات منفی فیلم «به وقت شام» بر روان کودکان

عواقب خلاقیت‌های بدون کارشناسی بر روان کودکان:

اخیرا ویدیوهای از حضور رعب‌آور بازیگران فیلم «به وقت شام» در مرکز خرید کوروش برای تبلیغ این فیلم و اعتراض شهروندان از جمله یک زن ناراحت و خشمگین و مردی معترض در شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

اگرچه این روش از تبلیغ به نظر متولیانش خلاقانه بوده اما به نظر میرسد که در خصوص عواقب و تاثیرات منفی چنین کاری بر روان افراد به خصوص کودکان هیچگونه کارشناسی‌ای صورت نگرفته است.

در ذهن انسان کلمات با بار هیجانی مربوط به آنها به ثبت می‌رسند. وقتی فرد با کلمه یا تصویری از داعش روبرو می‌شود برایش هجمه‌ای از هیجانات منفی مانند شرارت، کشتار، وحشی‌گری، ترس و اضطراب تداعی می‌شود و این‌ها همه هیجاناتی‌ است که انسان ناخودآگاه تلاش می‌کند از آنها دوری کند تا آسیب نبیند و اینکه چگونه ممکن است چنین تبلیغ منفی‌ای باعث جذب ببیننده شود جای تامل دارد!

اما نکته‌ی مهم این واقعه تاثیر این رفتار بر روان کودکان است، که هنوز در سنی نیستند که مانند یک فرد بزرگسال بتوانند تفاوت بین واقعیت و تبلیغ فیلم را تشخیص دهند.

در نگاه کودکان همه چیز واقعیت است و به همین دلیل است که اکیدا توصیه می‌شود کودکان فیلم‌های خشن و وحشت‌آور را نبینند چون نمی‌توانند بین فیلم و واقعیت تفاوت قائل شوند و اضطرابی که به آنها وارد می‌شود معادل همان اتفاق در واقعیت است.

خلق صحنه‌ی حمله‌ی داعش در مرکز خرید و بروز رفتارهای خشن می‌تواند کودک را مضطرب کند در حدی که از رفتن بعد از این به مرکز خرید اجتناب کند، کابوس‌های وحشتناک ببیند، خلق مضطرب یا غمگین داشته باشد و به هر محرکی که یادآور آن صحنه‌ها باشد واکنش شدید نشان دهد و بهانه‌گیر  و تحریک‌پذیر شود که چنین علائمی اگر به طور پایدار ادامه یابد اختلال استرس پس از سانحه (PTSD ) نام می‌گیرد.

موردی که گاهی والدین آن را به اشتباه نشانه‌ی علاقه‌ی کودک به ماجرا برداشت می‌کنند بازی کردن مکرر آن اتفاق است. کودکان در واقع به این طریق هیجان خود را تخلیه می‌کنند تا از میزان اضطراب خود بکاهند.

انتظار می‌رود جامعه فرهنگی کشور نسبت به این موضوع مهم حساس باشند تا بعد از این در مورد استفاده از خلاقیت‌ها مسئولانه‌تر و کارشناسی‌تر تصمیم گرفته شود.

دکتر سعیده رئیسی - روان‌پزشک و متخصص اعصاب و روان

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

دوست دارید فرزندتان انسان باشد یا ماشین؟

دوست دارید فرزندتان انسان باشد یا ماشین؟ – دکتر حسام فیروزی خشونت بدوی ترین و …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا