سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

یادگیری موسیقی مهارت‌های شناختی و عملکرد تحصیلی کودکان را بهبود می‌بخشد

یادگیری موسیقی مهارت‌های شناختی و عملکرد تحصیلی کودکان را بهبود می‌بخشد.

کودکانی که از آموزش موسیقی برخوردار هستند، به طور چشمگیری در حافظه‌ی کوتاه مدت، استدلال مبتنی بر زبان و برنامه‌ریزی پیشرفت میکنند.

بر اساس یافته‌های جدید در مطالعات علوم اعصاب، کودکانی که درسهای ساختاری موسیقی را فرا می‌گیرند، نسبت به همسالان خود که در کلاسهای موسیقی شرکت نمی‌کنند، از توانایی‌های شناختی بهتری برخوردار هستند. محققان دریافتند که کودکانی که از آموزش موسیقی برخوردار هستند، به طور چشمگیری در حافظه‌ی کوتاه مدت، استدلال مبتنی بر زبان و برنامه‌ریزی پیشرفت کرده و این تاثیر مثبتی بر دستاوردهای تحصیلی آنان خواهد داشت.

دروس ساختاری موسیقی به طور قابل توجهی توانایی‌های شناختی کودکان را افزایش می‌دهد، از جمله استدلال مبتنی بر زبان، حافظه‌ی کوتاه مدت، برنامه‌ریزی و مهار، که منجر به بهبود عملکرد تحصیلی می‌شوند. این پژوهش که در نشریه‌ی مرزهای علوم اعصاب منتشر شده است، اولین مطالعه‌ی بزرگ در مقیاس طولی است که با برنامه‌های درسی منظم مدرسه سازگار است. همچنین دروس هنرهای تجسمی به طور چشمگیری حافظه‌ی تصویری و فضایی کودکان را بهبود می‌بخشد.

آموزش موسیقی در مدارس سراسر جهان به علت رقابت با موضوعات علمی و فقدان فزاینده‌ی منابع مالی، نادیده گرفته می‌شود. این روزها، فرصت یادگیری یک آلت موسیقی نسبت به یک بخش ضروری‌تر آموزش، به مثابه یک کار لوکس انگاشته می‌شود.

دکتر آرتور جاشکه از دانشگاه دانشگاه آمستردام VU که این مطالعه را با دکتر هانکین هونینگ و دکتر اریک اسکاردر انجام داده است، می‌گوید: ” علیرغم وجود شواهدی مبنی بر اینکه موسیقی اثرات مفیدی بر شناخت دارد، معمولا از فهرست برنامه‌های آموزشی عمومی حذف می‌شود. همین موضوع الهام بخش ما برای شروع یک مطالعه‌ی بلند مدت در مورد اثرات احتمالی آموزش موسیقی بر روی مهارت‌های شناختی شد که ممکن است پیشرفت تحصیلی را پایه ریزی کند.”

محققان این مطالعه را بر روی ۱۴۷ کودک در مدارس مختلف هلند انجام دادند، که در آن از یک رویکرد موسیقی ساختاری که توسط وزارت تحقیقات و آموزش و پرورش هلند راه اندازی شده است، همراه با یک مرکز تخصصی برای آموزش هنر، استفاده نمودند. تمام مدارس به طور منظم برنامه‌ی دروس ابتدایی را همراه با کلاس‌های مکمل موسیقی یا هنرهای تجسمی دنبال نمودند. دراین مدارس، هم دروس تئوری و هم عملی به کودکان ارائه می‌شد.

پس از ۲.۵ سال، عملکرد تحصیلی کودکان، و همچنین مهارت‌های مختلف شناختی آنان از جمله برنامه‌ریزی، مهار و مهارت‌های حافظه‌ مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این مطالعه محققان دریافتند کودکانی که دروس موسیقی را دریافت کرده بودند، به پیشرفت‌های شناختی قابل توجهی نسبت به سایر کودکان دست یافته بودند. کلاس‌های هنرهای تجسمی نیز این دستاوردها را در پی داشت: کودکانی که در این کلاسها شرکت کرده بودند، در مقایسه با دانش آموزانی که این دروس تکمیلی را دریافت نکرده بودند، بهبود قابل توجهی را در حافظه‌ی کوتاه مدت بینایی و فضایی نشان دادند.

دکتر جاشکه می‌گوید: “کودکانی که دروس موسیقی را دریافت کرده بودند، در استدلال منطقی مبتنی بر زبان و توانایی برنامه‌ریزی، سازماندهی و تکمیل وظایف تحصیلی خود پیشرفت کرده بودند. این نشان می‌دهد که مهارت‌های شناختی در طی دروس موسیقی می‌توانند توانایی‌های شناختی کودکان را در موضوعات کاملا غیر مرتبط با یکدیگر بهبود بخشند، که منجر به پیشرفت در عملکرد تحصیلی نیز می‌شود.”

محققان امیدوارند که کار آنها به برجسته تر نمودن اهمیت موسیقی و هنر در فرهنگ انسانی و توسعه‌ی شناختی کمک کند.

دکتر جاشکه می‌گوید: “هر دو کلاس موسیقی و هنر باید تا سال ۲۰۲۰ در تمام مدارس ابتدایی هلند اجرا شوند. اما با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه، امیدواریم که این مطالعه از سیاستگذاری‌های توسعه جهت تثبیت آموزش موسیقی و هنر در مدارس سراسر جهان پشتیبانی کند. “

منبع کانال آگاهی از مغز – میشا ریگا

منبع انگلیسی

Photo from: musicforlifekids.com

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

نه تنها یک کودک نمی‌تواند ازدواج کند بزرگسالی که بلوغ روانی ندارد هم همین‌طور

یک کودک نمی‌تواند ازدواج کند بزرگسالی که بلوغ روانی ندارد هم همین‌طور – دکتر حسام …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا