جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نیازهای دوره “نوجوانی” چیست؟

نیازهای دوره” نوجوانی” چیست؟

۱- نیاز به محبت
۲- نیاز به دوستی با هم‌سالان
۳- نیاز به استقلال
۴- نیاز به توجه
۵- نیاز به نو جویی
۶- نیاز به معنویت و فلسفه
۷- نیاز به پذیرش
۸- نیازهای تغذیه ای

۱- نیاز به محبت:

نوجوان نیازمند محبت بدون قید وشرط والدین است. لازم است محبت به فرزندان را به زبان بیاوریم و آن را ابراز کنیم. کمبود محبت، تحقیر فرد – حسادت و کینه توزی – احساس تنهایی و انزوا را به دنبال خواهد داشت. اگر نوجوان در کانون خانواده از محبت سیراب نشود در خارج از خانه آن را جست و جو خواهد کرد.

۲- نیاز به دوستی با همسالان:

باور برخی از ما(والدین) بر این است که “اگر نوجوانم با دوستانش ارتباط کمتری داشته باشد، مشکلات کمتری پیدا خواهد کرد”. درصورتی که جدا نگه داشتن نوجوان از دوستان و هم‌سالان پیامدهای نامناسب از جمله “نداشتن احساس تعلق” را در بردارد. نوجوان می‌تواند در ارتباط با دوستان و هم‌سالان به موارد زیر دست یابد:

-رسیدن به رشد اجتماعی مطلوب
-رسیدن به استقلال
-از بین بردن خودمداری
-یادگیری مهارت‌های اجتماعی
-ایجاد احساس امنیت عاطفی و حمایت
-تمرین ابراز وجود در قالب بازی و بحث با دوستان
-ابراز احساسات سرکوب شده اعم از خشم و هیجان
-درک اینکه دیگران هم مانند او امیدها و ترس‌هایی دارند
-پیدا کردن هویت

۳- نیاز به استقلال‌طلبی:

استقلال‌طلبی برای نوجوان یک نیاز است هرچند که این مسئله مشکلاتی را برای ما و اطرافیان به وجود آورد و ما را نگران کند. استقلال‌طلبی موجب می‌شود نوجوان برای ورود به اجتماع و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی آماده شود. همچنین استقلال عاطفی در نوجوانی منجر به قدرت تصمیم‌گیری برای زندگی آینده، ازدواج و ایفای نقش عاطفی صحیح در بزرگ‌سالی می‌شود.

۴- نیاز به توجه:

نوجوان هم مانند بقیه ما میخواهد مورد توجه قرار گیرد و دیده شود.شدت توجه طلبی در هر شخص متفاوت است. اگر نوجوان نتواند از طریق درست این توجه را کسب کند،آن را به شکل مخرب به دست خواهد آورد.صدای بلند تلویزیون و ضبط صوت،پریدن میان صحبت دیگران،ریخت و پاش در خانه،آزار و اذیت خواهر و برادر نمونه هایی از رفتار نوجوان برای کسب توجه است.

۵- نیاز به نوجویی:

یکی از مظاهر اساسی بحران بلوغ نیاز به نو شدن و نوجویی است که به اشکال گوناگون بروز میکند.علت نوجویی این است که نوجوان اولا:خود را متفاوت از آنچه بوده حس میکند و ثانیا:خواهان آن است که متفاوت از دیگران(بزرگسالان) باشد.این نوجویی در شیوه لباس پوشیدن،آرایش ظاهری متفاوت،طرز رفتار،استفاده از لغات و اصطلاحات مخصوص،تغییر در افکار و فاصله گرفتن از قالب های موجود بروز میکند.به نظر آنها این روش ها عالیترین وسیله برای طرد بزرگسالان و ایجاد دنیای خاص خودشان است.دنیایی که در آن خود را موجوداتی عالی و در مرکز جهان احساس میکنند.

۶- نیاز به معنویت و فلسفه:

نوجوان در حدود ۱۵ سالگی حداکثر احساسات دینی را دارا میباشد.او تمایل دارد راز وجودی خود و علت هستی اش را دریابد و معنای زندگی خود را در مذهب جستجو میکند.بسیاری از شَک های مذهبی در همین مرحله ایجاد میشود.

۷- نیاز به پذیرش:

پذیرش و دادن حق انتخاب به نوجوان از سوی ما(والدین) موجب میشود که نوجوان به احساس خودارزشمندی برسد و در برخورد با مسائل و مشکلات بر اساس انتخاب خود عمل کند.ما میتوانیم از طریق سکوت و گوش دادن، پذیرنده بودنمان را نشان دهیم.نتیجه “پذیرش” و “دادن حق انتخاب”،احساس “خود ارزشمندی” و “اعتماد” نوجوان به خانواده برای بازگو کردن مسائلش میباشد.

۸- نیازهای تغذیه‌ای:
به دلیل سرعت بالای رشد در سن بلوغ،تغذیه از لحاظ کمیت و هم کیفیت قابل توجه است.یکی از گِله های ما(والدین) در سنین ۱۴ تا ۲۰سالگی،پراشتهایی و سیری ناپذیری نوجوانمان است.رشد بافتهای عضلانی در این دوره نیازمند مواد پروتئینی است.رایج ترین مشکل غذایی نوجوان،کمبود آهن و کم خونی است.زیرا هموگلوبین گلبول های قرمز خون صرف تشکیل بافت های عضلانی میشود.یکی از دلایل تند خویی و احساس خستگی نوجوان میتواند کم خونی باشد که در اینصورت میتوانیم با پزشک متخصص مشورت نماییم.

 

گردآوری: مریم قلی‌زاده

منبع: کتاب “شناخت نوجوانان و کلیدهای طلایی برخورد با مشکلات آنان” نوشته “امیر احمدی دارانی”

Photo from: completewellbeing.com

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

دوره مهارت های زندگی نوجوان با رویکرد تحلیل رفتار متقابل

باشگاه توانمند سازی و ارتقای سلامت روان 👩🏻🧑🏻 نوجوان دوره مهارت های زندگی نوجوان با …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا