یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشانه های پیش بینی کننده طلاق

💔نشانه های پیش بینی کننده طلاق

دکتر جان گاتمن بعد از مطالعه زندگی های مشترک زناشویی بسیاری از خانواده ها توانست نشانه هایی را بیابد که با دقت بسیار زیادی نشان می داد که کدام دو زوج سرانجامشان به طلاق و جدایی و کدام یک به ادامه زندگی مشترک ختم می شود.
وی معتقد است که “فقط کافیست ۵ دقیقه به بحث زن و شوهری گوش دهد تا با دقت ۹۴ درصد سرانجام زندگی مشترکشان را پیش بینی کند.”

⚠️ شروع تند و خشن بحث زوجین؛
بارزترین شاخصی که نشان می دهد بحث درگیری (و ازدواج) به خوبی پیش نمی رود، نحوه شروع آن است. وقتی بحثی با انتقاد و/یا کنایه (نوعی تحقیر) منتهی می‌شود، با یک «شروع خشن» آغاز شده است. تحقیقات من نشان می‌دهد که اگر بحث شما با یک شروع خشن شروع شود، ناگزیر به یک نکته منفی ختم می‌شود. آمار گویای ماجراست:
۹۶ درصد مواقع می‌توانید نتیجه یک مکالمه را بر اساس سه دقیقه اول تعامل پیش‌بینی کنید.

⚠️ ۴ نوع تعامل منفی؛
یک شروع تند و خشن باعث می شود بحث از جریان سازنده بودن خارج شده و دو نفر را وارد یک تعامل منفی کند و این تعامل منفی می تواند زندگی مشترک را ویران کند . چهار نوع تعامل منفی وجود دارد که برای یک زندگی زناشویی همانند سم است و می تواند یک زندگی را به نابودی بکشاند. معمولاً این چهار نوع تعامل آرام آرام و به ترتیب وارد قلب زندگی های مشترک می شوند :
انتقاد به صورت نادرست
تحقیر
حالت تدافعی گرفتن
اشکال تراشی و ایراد گرفتن از همسر

⚠️ طغیان کردن یکی از طرفین؛
طغیان کردن به این معناست که تعامل با همسرتان منفی، بسیار حساس و درهم شکننده است ، حتی اگر در ظاهر عیب جویی و تحقیر کند یا حالت دفاعی داشته باشد. این حالت سرکشی و طغیان یک باره و موقتی است و معمولا به طرف مقابل یک شوک بزرگ دست می دهد .
بسیاری از افراد با بی تفاوتی یا طفره رفتن ، خودشان را از احساس طغیان کردن محافظت می کنند . این قطع کردن رابطه عاطفی می تواند یکی از همسران را از این احساس شدید منفی محافظت کند ، اما در همین زمان می تواند به طلاق نیز منجر شود .

زبان بدن؛ ⚠️
وقتی تیم دکتر گاتمن زوج‌ها را از نظر تغییرات بدنی در طول بحث درگیری تحت نظر داشت، می‌توانستند ببینند که طغیان چقدر از نظر جسمی آزاردهنده است. یکی از آشکارترین این واکنش‌های فیزیکی این است که ضربان قلب با بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه، حتی تا ۱۶۵ می‌رسد. تغییرات هورمونی نیز رخ می‌دهد، از جمله ترشح آدرنالین. فشار خون نیز افزایش می یابد. احساسات فیزیکی احساس غرق شدن، انجام یک بحث سازنده و حل مسئله را عملا غیرممکن می کند.
رفتارهایی مانند انتقاد، تحقیر، اهانت، گریختن یا طفره رفتن باعث
می شوند در بحث برای حل مساله یکی از همسران یا هر دو طغیان کنند و بحث محکوم به شکست است و در نتیجه، نه تنها مسئله حل نمی شود بلکه بزرگ تر نیز می شود .
تلاش های اصلاحی شکست خورده؛ ⚠️
اقدامات اصلاحی تلاش هایی هستند که به وسیله همسران برای کاهش تعارض انجام می شوند. اقدام اصلاحی جنگ افزار سری همسران خوشبخت است . این تلاش ها استفاده از هر روشی برای دور نگه داشتن هیجانات منفی خزنده خارج از کنترل از زندگی مشترک است. یک اقدام اصلاحی می تواند حرکتی ساده همچون خنده یا لبخند یا عذرخواهی باشد؛ هر چیزی که به همسران برای کاهش تنش کمک کند . هر چند ، اگر یکی از همسران احساس طغیان کردن داشته باشد ، این اقدامات اصلاحی ناموفق خواهد بود. همسری که احساس طغیان کردن دارد، خود را از قید بحث رها می کند و اقدامات اصلاحی را بیهوده می سازد .
خاطرات بد؛ ⚠️
آخرین نشانه طلاق موقعی است که همسران گذشته مشترک شان را با یک نگاه منفی به یاد می آورند. این دیدگاه به گذشته ارتباط مستقیمی با منفی گرایی دارد. تحقیقات نشان داده اند همسرانی که عمیقا با یک دید منفی به همسرشان نگاه می کنند، اغلب دوباره گذشته شان را بازبینی می کنند. منفی گرایی اضافه ای که به این صورت در زندگی همسران وارد می شود، به درک تحریف شده ای منتهی می شود که
می تواند بر گذشته ، حال و آینده یک رابطه زناشویی تاثیر بگذارد .
آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

کیفیت رابطه ❤❤

کیفیت رابطه ❤❤

همانگونه که طعم غذا بستگی به نوع مواد، زمان و چگونگی ترکیب آنها دارد، کیفیت …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا