پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
معرفی کتاب دربارهٔ معنی زندگی اثر ویل دورانت

معرفی کتاب دربارهٔ معنی زندگی اثر ویل دورانت

معرفی کتاب دربارهٔ معنی زندگی اثر ویل دورانت

نام کتاب: دربارهٔ معنی زندگی
نویسنده: ویل دورانت
ترجمه: شهاب الدین عباسی
انتشارات: کتاب پارسه

پاییز سال ۱۹۳۰، “ویل دورانت” در خانه اش در لیک هیل نیویورک، سرگرم جمع کردن برگ ها بود. آب و هوا، خاصّ آن وقت از سال بود و نسیم خوش و خنکی که از شمال می وزید، حسی از نشاط و سرزندگی را در او می دمید.
“دورانت” همین طور که مشغول بود، مرد خوش پوشی نزدیکش شد و با صدایی آرام به او گفت قصد دارد خودش را بکشد مگر آن که فیلسوف بتواند دلیل معتبری برای او بیاورد که این کار را نکند. دورانت که فرصتی برای پرداخت فلسفی به این موضوع نداشت، نهایت تلاشش را کرد تا دلیلی برای ادامه زندگی به دست آن مرد بدهد. خود دورانت بعدها ماجرا را چنین به یاد می آورد:
“به او پیشنهاد کردم کاری برای خودش دست و پا کند، ولی او یکی داشت. گفتم غذای خوبی بخورد، ولی او گرسنه نبود. معلوم بود که دلیل های من تأثیری روی او نگذاشته بود. نمی دانم چه بر سرش آمد. در همان سال چندین نامهٔ اعلام خودکشی دریافت کردم؛ بعدها متوجه شدم که ۲۸۴۱۴۲ خودکشی بین سال های ۱۹۰۵ تا ۱۹۳۰ در ایالات متحده رخ داده است.”
این انگیزه ای شد تا دورانت نامه ای بنویسد و آن را برای صد نفر از شخصیت های مشهور و صاحب نظر آن زمان از جمله مهاتما گاندی، جورج برنارد شاو،  برتراند راسل، جواهر لعل نهرو و حتی یک زندانی محکوم به اعدام و … بفرستد. او از آن ها خواست که نظرشان را درباره “پرسش بنیادین معنای زندگی” (به نحو انتزاعی) جواب دهند. و همچنین مهم تر از آن بگویند خودشان (به طور عینی و خاص) در زندگی چگونه معنی، هدف و رضایتمندی یافتند:
“سرچشمه های الهام و انرژی شما چیست؟ هدف یا انگیزه نیروبخش زحمت و تلاش شما چیست؟ از کجا تسلّی خاطر و شادمانی می یابید و دست آخر، گنج تان در کجا نهفته است؟”
و در جای دیگری می گوید:
“از وقتی که ایمان دینی ام را از دست دادم در مورد این مسئله (معنای زندگی) به فکر فرو می رفتم، و زمان هایی غرق در حالتی از دلسردی می شدم، شبیه دلهره یا اضطرابی که در دوره معاصر اگزیستانسیالیست های فرانسوی و آلمانی از آن حرف زنده اند… قصد دارم مزّهٔ دهان شخصیت های سرشناس را در مورد معنی زندگی بفهمم، پاسخ های آن ها را چاپ کنم، و پاسخ خودم را هم اضافه کنم.”
سپس دورانت پاسخ های رسیده را به همراه دیدگاه خود منتشر کرد که تبدیل به این کتاب ارزشمند و خواندنی شد. دورانت در تجدید نظر درباره محتوای کتاب در اواخر دهه ۱۹۷۰ (یعنی چیزی حدود ۴۰ سال پس از نگارش آن)، چنین می گوید:
“امروز که این جواب ها را مرور می کنم، می بینم که بیشتر از همه جواب های “بیرد” (شاید پرنفوذترین مورخ در تاریخ آمریکا)، “پوئیس” (شاعر) و “موروئا” (رمان نویس فرانسوی) را دوست دارم. هر چند، تاثرانگیزترین نامه از طرف محکوم شماره ۷۹۲۰۶ آمده بود.

 

کتاب درباره معنی زندگی On the Meaning of Life Will Durant

 

مقدمه کتاب ویل دورانت را این طور معرفی کرده است:
“ویل دورانت” (William James Durant) (۱۹۸۱ – ۱۸۸۵) برنده جایزه پولیتزر (۱۹۶۸) و مدال آزادی (۱۹۷۷) است. او بیش از پنجاه سال از عمرش را صرف نوشتن کتاب های معروف تاریخ تمدّن کرد. او را از اوّلین کسانی می شمارند که سعی کرد فلسفه را از “برج عاج آکادمی ها” به میان زندگی روزمرّهٔ مردم ببرد.

 

کتاب دربارهٔ معنی زندگی اثر ویل دورانت

علی محمدی
کارشناس ارشد روان شناسی

منبع: کانال دکتر سرگلزایی

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

دکتر محمدرضا سرگلزایی

دست نگهدارید این کشتی دارد غرق میشود! – دکتر محمدرضا سرگلزایی

دست نگهدارید این کشتی دارد غرق میشود! – دکتر محمدرضا سرگلزایی فیلم سینمایی «تایتانیک» را …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا