شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اینکه معلم مرد نمیتواند وارد مدرسه‌ی دخترانه شود، راه حل چه معضلی است؟

اینکه معلم مرد نمیتواند وارد مدرسه‌ی دخترانه شود، راه حل چه معضلی است؟ – دکتر سعیده رئیسی

وزیر آموزش و پرورش از ممنوعیت تدریس معلمان مرد در دبیرستان‌های دخترانه خبر داد و اعلام کرد که درصورت مشاهده این مورد با مدیر متخلف برخورد قانونی خواهد شد!

پس از خواندن خبر، هدف از اتخاذ این تصمیم را متوجه نشدم! اینکه معلم مرد نمیتواند وارد مدرسه‌ی دخترانه شود، راه حل چه معضلی است؟
برای ارزیابی کاربردی بودن یک تصمیم، به نظر می‌رسد که روش مناسب، فکر کردن به ابعاد مختلف و پیامدهای مثبت و منفی آن باشد. یکی از پیغام‌هایی که این ممنوعیت به جامعه زنان از همان نوجوانی می‌دهد این است که «مردان جامعه‌ قابل اعتماد نیستند» و آموزش و پرورش سعی می کند شما را از این جنس خطر ناک دور کند و مصون بدارد.
اما این مسأله درنظر گرفته نمی‌شود که انسان ها عمومأ کنجکاو هستند، خصوصا در دوران کودکی و نوجوانی و‌ درباره شناخت جنس های دیگر متفاوت با خود! بنابراین هنگامی که مسیرهای سالم و تحت نظارت، ازجمله فضاهای آموزشی، اجازه‌ی این شناخت را به هیچ طریقی نمی دهد، این هیجانات سرکوب شده‌ی تلاش برای شناخت جنس های دیگر، درمحیط هایی شاید کمتر مناسب برای نوجوانان، مانند میهمانی های مختلط و مخفی از والدین و یا مکان هایی مثل کوچه‌های خلوت و در امثال این فضاها، خود را نمایان میسازند و این روند، شاید منجر به عواقب و آسیب های متعددی هم شود.

سالهاست الگوی محروم سازی و ایجاد محدودیت و ممنوعیت در ظاهر زندگی اجتماعی و نه در روابط مخفی و اجتماعات زیرزمینی، برای کاهش مشکلات اجتماعی بکارگرفته شده اند، اما به نظر می‌آید این شیوه ها، کارائی لازم را نداشته اند.

شاید اگر آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه ای که کودکان و نوجوانان از هر جنس و جنسیتی، به مدت ۱۲ سال از فرصت های یادگیری خود را تحت نظارت آن طی میکنند، تمرکز و توجهی را که صرف محدود کردن ارتباط ها می کند، درمسیر آموزش های لازم در این زمینه صرف می‌کرد، تا دانش آموزان در این دوره متوجه شوند که گرچه به لحاظ فیزیولوژیکی و ساختار بدن شایذ متفاوت هستند، ولی هر دو قابل احترام، دارای حقوق اجتماعی و شهروندی برابر هستند، امروز کمتر شاهد اخبار تلخی درباره انواع تعرض ها و تجاوز به حقوق و حریم یکدگیر بودیم.

دکتر سعیده رئیسی - روان‌پزشک و متخصص اعصاب و روان

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

وقتی که در خانواده رعایت قانون بی‌رحمی‌است چگونه فرزندان تابع قانون باشند؟

وقتی که در خانواده رعایت قانون بی‌رحمی‌است چگونه فرزندان تابع قانون باشند؟ در درمانگاه نشسته …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا