سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک در خانه

آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک در خانه

آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک در خانه

بسیار مهم است که در امر آموزش کودکان اتیستیک از کمک متخصصان این زمینه استفاده شود، اما راهکارهایی برای افزایش مهارتهای اجتماعی وجود دارد که در محیط خانه و با خانواده نیز عملی هستند. مراحل زیر برگرفته از “راهنمای والدین در درک اختلالات طیف اتیسم” آکادمی روانپزشکی آمریکا است:

۱- به بازی کودک ملحق شوید:

به چیزی که کودک در حال بازی با آن است اشاره کنید و درباره کاری که دارد انجام می‌دهد صحبت کنید.هر تماس چشمی را با لبخندی گرم پاسخ دهید. به بازی مراحل حل مساله ساده اضافه کنید، مثلا هنگام بازی با توپ، پیشنهاد کنید که توپ را میان دستان شما پرتاب کند و اگر از پس این کار برآمد او را تشویق کنید.

۲- به کودک آموزش دهید تا به جایی که شما اشاره می‌کنید نگاه کند:

ابتدا به چیزهایی که کودک معمولا دوست دارد به آنها نگاه کند اشاره کنید و نام آنها را بگویید. شاید لازم باشد تا دستهایتان را روی شانه ی کودک قرار دهید و او را در مسیر نگاهش راهنمایی کنید تا کم کم خودش این توانایی را بدست بیاورد. هر موفقیت را با فیدبک مثبت پاسخ دهید. سپس میتوانید به کند و کاو و اشاره به اشیای جدید بپردازید. حالات چهره تان را با موقعیت و فعالیت هماهنگ کنید، مثلا وقتی به یک اسباب بازی جدید اشاره میکنید ابراز شادمانی کنید یا زمانی که چیزی روی زمین میریزد با گفتن «واى نه!» عکس العمل نشان دهید. زمانی که کودک این عکس العمل ها را تقلید کرد او را تشویق کنید.

۳- به کودک یاد بدهید که اشاره کند:

هرگاه کودک چیزی می‌خواهد دستش را بگیرید و با انگشتش به آن اشاره کنید. میتوانید شیء مطلوب او را دور از دسترسش قرار دهید و زمانی که او سعى میکند خود را به شیء برساند اول اشیایى دیگر به او بدهید و از او بپرسید چه میخواهد؟ وقتی کودک به شیء مطلوبش نزدیک شد دست او را گرفته ، با انگشتش به آن شیء اشاره کنید، سپس شیء را به او جایزه بدهید. از او بخاطر اشاره کردنش به شیء تشکر کنید.

۴- به کودک یاد بدهید که کمک بخواهد:

تظاهر کنید متوجه نمی‌شوید کودک چه می‌خواهد و به او بگویید «بیا برویم پدر را پیدا کنیم تا به ما کمک کند». به کودک یاد بدهید چگونه دست پدر را بگیرد، او را در فعالیت هدایت کند و از او کمک دریافت کند. این امر به کودک می‌آموزد تا با والدینش بیشتر مشغول (engaged) باشد.

۵- به کودک آموزش دهید که به شما چیزهایی را نشان دهد:

یک مهارت اجتماعی کلیدی برای هر کودکی این است که بتواند چیزهایی که برایش جالب هستند را به والدینش نشان دهد و با اشاره کردن یا هدایت والدین به سوی آن، تجربه‌اش را با آنها به اشتراک بگذارد. هرگاه کودک چیزی برای شما می‌آورد کمی درباره آن صحبت کنید. مثلا اگر او برای باز کردن در یک قوطی نیاز به کمک داشت تظاهر کنید که متوجه نمی‌شوید و راجع به جنبه های دیگر قوطی صحبت کنید. نهایتا با شادی بگویید: «وای میخواهی بازش کنم!» و این کار را انجام دهید. شما هم اگر چیز جالبی دیدید که کودک متوجه آن نشده بود، مثلا یک هواپیمای در حال پرواز، آن را به کودک نشان دهید ، از او بخواهید که به آن اشاره کند. سپس با او تماس چشمی برقرار کنید و بعد با صحبتی هیجان انگیز درباره آن، در حالی که نگاه کودک بین شما و شیء مورد نظر در رفت و آمد است، به او پاداش دهید.

منبع:

Sears, Robert (2010). The Autism Book.

ترجمه: سالومه محمدی پژمان

برگرفته از کانال تازه‌های اوتیسم

Photo form: theepochtimes.com

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

راهبردهای تامین بهداشت روانی کودکان اوتیستیک - شکوفه صادقی روان‌شناس

علایم ابتلا به اوتیسم چیست؟

علایم ابتلا به اوتیسم چیست؟ علایم و نشانه های اوتیسم بیشتر اوقات قبل از سن ۳ سالگی شروع به ظهور می کنند. در اوایل والدین کودک مبتلا به اوتیسم متوجه می‌شوند که کودکشان شروع به صحبت کردن نکرده و مانند سایر کودکان هم سنش رفتار نمی کند. اما اینکه کودک مانند سایر کودکان و در سن آنها شروع به صحبت کرده و بعد مهارت های کلامی خود را از دست دهد، نیز ممکن می باشد.

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا