جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۴ اصل حل تعارض و مدیریت ارتباط با نوجوان

۴ اصل حل تعارض و مدیریت ارتباط با نوجوان

۴ اصل حل تعارض و مدیریت ارتباط با نوجوان

اصل اول؛ کلید ایست را فشار دهید.

اگر او یک نوجوان گستاخ و سوءاستفاده گری است، قوانین را زیر پا میگذارد و یا اصطلاحا نوجوان سختی است، خیلی ساده است که به سیم آخر بزنید با داد و فریاد، گفتن حرف‌هایی که بعدا پشیمان میشوی و یا خشونت فیزیکی واکنش نشان دهید. در این زمان کلید ایست را فشار دهید. این به شما در جایگاه پدر مادر کمک میکند تا کنترل خودتان را حفظ کنید. تصمیم بگیرید که چطور میخواهید این موقعیت را تحت کنترل درآورید. از گفتن یا انجام کارهایی که ممکن است به رابطه با فرزندتان آسیب بزند اجتناب کنید.
در اینجا مکث کنید و از موقعیت فاصله بگیرید. میتوانید توصیف کنید که در آن مورد خیلی آزرده و عصبانی هستید اما بعدا در نظر داشته باشید اضطراب شما را سرعت میبخشد اما احتمال خطا را در شما زیاد میکند و در عوض با حرکت متفکرانه، شما کند، اما درست حرکت میکنید.

اصل دوم؛ فعالانه و با اشتیاق گوش فرا دهید:

گوش دادن فعال به این معنی است که یک زمان را برای فهمیدن و بها دادن به نقطه نظرات فرزندان‌تان در نظر بگیرید.از شیوه‌ی فکری خودتان دست بردارید و آنها را با نگاه خودشان درک کنید.
درباره ی نگاهشان به افسردگی و اینکه همه چی بی‌ارزش است منظورشان این است که عمیقا درک کنید چه مسائلی برایشان دشوار است و برای برداشتن این موانع چه تلاش‌هایی کرده اند.
در رابظه با خلق تحریک پذیرشان، گوش دادن فعال این است که تلاش کنید بفهمید که چه چیزی در پس این ماجراست (شاید آنها روز بدی را در مدرسه داشته اند).
این نوع گوش دادن به طور خاص در اعمال نظم و تربیت فرزندان اهمیت ویژه‌ای دارد. چناچه با فرزندی روبه رو هستید که دیر از خواب بیدار میشود یا کارهای خود را کند انجام میدهد و یا اتاق درهم برهم یا عملکرد ضعیفی در مدرسه دارد ،قابل توجه است که ابتدا به حرف‌هایش خوب گوش دهید تا نقطه نظراتش را درک کنید. به احتمال زیاد این شیوه موفقیت‌آمیز است به طور کاربردی گوش دادن به معنی این است که زمانی را درباره ی مشکلات فرزندتان با خودش تنظیم نمائید و با درک متقابل با هم صحبت کنید. هر نوع شنیدن، گوش دادن نیست. شنیدن تلاش نمیخواهد هر نوع صدایی را میتوان شنید.
همین الان توجه کنید بدون اینکه متوجه باشید صداهای مختلفی شنیده میشود.اما گوش دادن فعال به این معنی است که کلید مکث را فشار دهید نه اینکه فورا واکنش نشان دهید در عوض زمانی را صرف کنید تا مشکلات و مسائل و افسردگی فرزندتان را تشخیص داده و درک نمایید.

اصل سوم؛ قاطعانه نظرتان را بدهید

والدین خوب بودن، ابراز وجود قاطعانه و در مقابل محترمانه، با نوجوان‌تان را نیز می‌خواهد. والدین خوب چشم‌شان را روی مصرف مشروبات یا هر چیز مضر دیگر و کناره گیری با تغییرات خلق و خوی پسرشان و یا طفره رفتن دخترشان از صحبت کردن در مورد عملکرد مدرسه اش نمی بندد.علاوه بر گوش دادن فعال، برای تربیت خوب باید بتوانید نظرتان را قاطعانه ابراز کنید و برای برای این کار لحن آرام و منطقی داشته باشید. بر خلاف تصور، قاطعانه گفتن، محکم وزمخت و بی احساس گفتن نیست.
گوش دادن فعال و قاطعانه نظر دادن،اساس حل بیشتر تعارض ها ست.
همانطور که گفتیم اینکه چطور نظر خود را ارائه دهید مطلب مهیم است اگر شما مغرور، از خود راضی، نصیحت‌گر، سرزنش کننده یا خیلی عصبانی احوال هستید به احتمال زیاد نوجوانان روی صحبت‌تان یا برخوردتان اعتماد نمی‌کنند به همان اندازه که مهم است در مقابل نوجوانان منفعلانه برخورد نکنید و به دلیل ترس از آشفتگی و اضطراب او خیلی راحت از ادعای خود صرف نظر نکنید و اجازه دهید تا هرکجا که او خواست پابه پایتان بیاید، به همان اندازه مهم است که یک رابطه ی کاملا محترمانه داشته باشید و با نهایت آرامش آنچه را که احساس کردید یا فکر میکنید را بگویید (چه جهنمی بودی؟ میخواهی با این دیر اومنهات از نگرانی مریضم کنی؟) بهتر و موثرتر این است که بگوییم: من خیلی نگرانت شدم که تا این موقع بیرون بودی)مخصوصا زمانی که هوا تاریک باشد)اشاره به اتینکه شما حق دارید از سلامتی اش خبر داشته باشید. نوجوان ها هنوز منش کودکی خود را به همراه دارد چیزی بین کودکی و بزرگسالی، مانند یک کودک، نوجوان نیز خودمحورانه عمل میکند بهتر است او را متوجه زیان این مساله و نگرانی در مورد او بکنیم .
از طرفی دیگر همدلانه که همان شخصیت دادن به نوجوان است (که نیازش دارد) عمل کنیم.

 

اصل چهارم؛ با آنها صحبت کنید و به آنها حق دهید:

راز تربیت و منضبط کردن نوجوانان مذاکره است. به جای تحمیل کردن قوانین مهم است که قوانین و محدودیت‌ها را با او مورد بحث قرار دهیدو تا حد امکان گفتگویی مسالمت‌آمیز داشته باشید .این شیوه گفتگو حل مساله نه تنها به شما کمک می‌کند بلکه نوجوان‌تان از رسیدن به بهترین راه حل باز نمی ماند.
این شیوه به نوجوان نیز یاد میدهد که چطور با دیگران ارتباط برقرار کند و بدین ترتیب کمک خواهد کرد یک رابطه خوب بین شما و او برقرار شود.
اگر حق انتخاب و آینده‌نگری به نوجوان بدهیم مسئولیت‌پذیری می‌آموزد. به جای اینکه با نوجوانتان بحث و جدل کنید وقتی از آنها می‌خواهید کاری انجام دهند و انها ممانعت میکنند به آنها حق انتخاب بدهید که بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود. در مورد حق انتخاب باید مسئولیت و عواقب کار را نیز به خودش محول کنیم. تا هم مسئولیت‌پذیری بیاموزد هم اینکه موافق خواسته‌های شما بیایند چرا که قبول مسئولیت برای هر کسی همراه با اظطراب و تردید است.خصوصا برای این نوجوان که افسردگی نیز اورا به سوی چنین شرایطی سوق میدهد. با دادن حق انتخاب به انها غیر مستقیم خط زندگی داده اید و مهم است که فقط انتخاب‌هایی به انها داده شود که قابل اجرا باشد و یک راه ساده و روشن پیش پایشان بگذارید. زمانی که راهی را انتخاب می‌کند فرصتی برای شماست که این قدم‌های کوچک در مسیر مثبت را مورد تشویق قرار دهید.

 

?مهارت مقابله با افسردگی کودکان و نوجوانان
انتشارات ارجمند
گردآورنده: میناارجمندپور

مینا ارجمندپور روان‌شناس بالینی کودک و نوجوان - روان‌درمانگر کودک

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

دوره آموزشی ارتباط با با نوجوان

🌟🌟 دوره آموزشی ارتباط با با نوجوان شامل 🌱 مهارت ارتباط با نوجوان 🌱 تربیت …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا