جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کتاب انسان در جستجوی معنی نوشته دکتر ویکتور فرانکل

کتاب انسان در جستجوی معنی نوشته دکتر ویکتور فرانکل

انسان در جستجوی معنی نوشته دکتر ویکتور فرانکل است که دکتر نهضت فرنودی و مهین میلانی آن را ترجمه کرده اند. این کتاب خوب را انتشارات درسا منتشر کرده است.
این کتاب به شکل عمده شامل دو قسمت می شود. قسمت اول در مورد زندگی سخت و طاقت فرسای دکتر فرانکل است که در اردوگاه های کار اجباری آلمان نازی به سر می برد. او در این اردوگاه ها خانواده و همسر خودش را از دست می دهد و رنج بسیار زیادی را متحمل می شود. هر روز ترس این را در دل داشت که ممکن است جان خود را از دست بدهد و در کوره آدم سوزی انداخته شود. دکتر فرانکل و بسیارانی در این اردوگاه ها شرایط فوق العاده وخیمی را تجربه کرده اند. در این قسمت از کتاب دکتر به بررسی سال های اردوگاه اجباری و خاطرات آن دوران می پرداز و اینکه چه چیزی باعث شد او در آن شرایط سخت دوام بیاورد.
قسمت دوم کتاب به این اشاره می کند که چطور دکتر ویکتور توانست روش درمان لوگوتراپی یا و معنا درمانی را کشف کند. او در این قسمت به بررسی این نظریه می پرداز و آن را به خوبی توضیح می دهد. مهم ترین ایده دکتر فرانکل این است که تلاش برای یافتن معنی در زندگی اساسی‌ ترین نیروی محرکه هر فرد در دوران زندگی او می باشد.
یکی از اسم هایی که دکتر ویکتور فرانکل برای کتاب انسان در جستجوی معنی درنظر داشته، “در هرشرایطی به زندگی بله بگو” بوده است. زندگی وقتی هست و ما در حال زندگی کردن هستیم، درآن درد، رنج، اسارت، بیماری، پیری، مرگ و… هم هست. این که چگونه با این ها مواجه می شویم، مهم است. آنچه انسان را از بقیه موجودات متمایز می کند، در کنار عقل، “قدرت انتخاب” اوست.
او در این کتاب مینویسد: ” هرگز نمی توانیم پرسش‌هایی در مورد معنای زندگی را با عبارات گسترده و کلی پاسخ دهیم. «زندگی» به معنای چیز مبهم نیست، بلکه برعکس چیزی است بسیار واقعی و قابل لمس، همانگونه که وظایف موجود در زندگی نیز بسیار واقعی و لمس پذیرند. این وظایف سرنوشت بشر را که ویژه خود اوست می سازد. هیچ فرد یا هیچ سرنوشتی را نمی توان با فرد یا سرنوشت دیگری مقایسه کرد. هیچ موقعیتی تکرار نمی گردد و به هر موقعیتی پاسخ متفاوتی باید داده شود. گاهی موقعیتی که مرد در آن قرار می گیرد، ایجاب می کند با عملی که در پاسخ به آن موقعیت در پیش می گیرد، سرنوشتش را شکل بخشد. گاهی اگر از فرصت استفاده کند و به وضع موجود و آنچه هست بیندیشد، برایش سودمندتر خواهد بود. گاهی نیز لازم است سرنوشت خود را بپذیرد و رنجهایش را تحمل کند. هر موقعیتی با استثنایی بودن خود مشخص می شود و هماره یک پاسخ راستین برای هر مشکلی که در پیش روی است وجود دارد.”

این کتاب در ایران با ترجمه مشترک دکتر نهضت صالحیان (فرنودی مهر) و مهین میلانی توسط انتشارات درسا چاپ شده است. همچنین نسخه‌ای دیگری با ترجمه امیر لاهوتی منتشر شده است.

صفحه کتاب انسان در جستجوی معنی در ویکی‌‌پدیا

ویکتور امیل فرانکل (به آلمانیViktor Frankl) (زادهٔ ۲۶ مارس ۱۹۰۵ – درگذشتهٔ ۲ سپتامبر ۱۹۹۷) روانپزشک و عصب‌شناس اتریشی و پدیدآورندهٔ معنادرمانی (لوگوتِراپی) بود.

منبع دکتر نهضت فرنودی

آدرس کوتاه این مطلب:
Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا