جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
چراغ زرد؛ احتیاط یا انتخاب؟

چراغ زرد؛ احتیاط یا انتخاب؟ – دکتر حسام فیروزی

چراغ زرد؛ احتیاط یا انتخاب؟

در قبال رفتارها، حیوان غریزه، ماشین وظیفه و انسان مسئولیت دارد

اگر بخواهیم برای حیوانات چراغ راهنما بسازیم از چند رنگ استفاده می‌کنیم؟ چرا برای ما انسان‌ها از سه رنگ استفاده شده؟

هنگامی که از افراد مختلف سوال می‌کنم که معنای این سه چراغ چیست و نقش چراغ زرد در وسط دو رنگ سبز و قرمز چه میتواند باشد، تقریبا همه پاسخ می‌دهند؛ چراغ زرد، چراغ احتیاط است.

نظر شما چیست؟ اگر خواسته ما این است که به صحیح بودن پاسخ خود اطمینان حاصل کنیم باید ادامه مطلب را بخوانیم.

انسان تنها موجودی است که از ابتدا انسان به دنیا نمی‌آید. این در حالی است که کلاغ، کلاغ به دنیا می‌آید و تا آخر هم کلاغ می‌ماند. آهو و اسب و ماهی هم همینطور و تنها انسان است که با پتانسیل انسان شدن به دنیا می‌آید و لزوما انسان نمی‌شود.

ما حیوانی خام به دنیا می‌آییم و با تربیت به ماشینی بدل خواهیم شد که در دست هر اپراتور و کاربری قرار بگیریم در راستای اهداف او گام بر خواهیم داشت و این ماشین تنها با تزریق احساس ارزشمندی است که در ریل انسانیت قرار خواهیم گرفت.

حیوان خام تنها بر اسا غریزه‌ای از پیش تعیین شده توسط ژن‌ها عمل می‌کند و ماشین توسط برنامه‌ای که بر روی او نصب شده وظیفه خود را انجام می‌دهد و این انسان است که با تکیه بر احساس ارزشمندی، آزادی بدست می‌آورد و مسئولیت می‌پذیرد.

بنابراین در قبال رفتارها، حیوان غریزه، ماشین وظیفه و انسان مسئولیت دارد و اگر قرار باشد برای حیوان یا ماشین چراغ راهنمایی تعبیه شود دو چراغ قرمز و سبز بیشتر نیاز ندارند چرا که این دو چراغ، چراغ‌های تکلیف هستند و اختیاری در قبال آنها نیاز نیست و چراغ زرد، که چراغ انتخاب است مختص به انسان است چرا که تنها انسان است که حق انتخاب دارد.

دکتر حسام فیروزی
تهران اسفند ۱۳۹۷

آدرس کوتاه این مطلب:

همچنین ببینید

همسر کامل، همسر کافی؛ لایو اینستاگرام با دکتر حسام فیروزی

آدم ها برای ازدواجشون دوست دارند که بهترین کار رو انجام بدن و بهترین ها …

Call Now Button

آژانس دیجیتال مارکتینگ لوبیا